Többségünk emlékezni fog arra, hol voltak, kivel voltak, és hogyan reagáltak abban a pillanatban, amikor meghallották az érzelmileg töltött események híreit. Ilyen jelen helyzetünkben például a koronavírus miatti iskolabezárás híre. Egy évtized múlva a randevúkon elhangzó érdeklődő kérdések között lesznek az alábbiak: és mit csináltál a koronavírus idején, hogy tudtad meg, hogy nem lesz iskola, mivel töltötted az idődet? 

A lélektan vakuemlékezetnek vagy villanófény-emlékezetnek hívja azt, amikor nagyon meglepő, fontos, érzelmileg túlfűtött eseményeket szinte fotóként rögzítünk az emlékezetünkben. . A neuropszichológiai magyarázat szerint az érzelmi emlék olyan biológiai emlék, amely a váratlan, céljainkat és terveinket felborító helyzetekből képződik. Ilyenek az előző generációknak a Kacsamesék megszakítása Antall József halálhírével, 9/11 az ikertornyok összezuhanása; illetve személyes emlékek balesetekről, szülésről-születésről, vagy amikor intim pillanatban nyitottak rá valakire.

Az érzelmek, amelyek ilyenkor ezekhez a sajátos emlékekhez társulnak sokszínűek, de intenzívek: lehet meglepődés, szégyen, csodálkozás, ijedtség, elérzékenyülés, stb. Az ilyen, lenyomatszerű emlékek során személyes emlékek és erős érzelmek fűződnek hozzá az ominózus időszak tényeihez. Ezek hétköznapi történések: úgy, mint a körülmények, amikor azt az adott eseményt megtudták, vagy ahogyan megküzdöttek vele családilag. 

Attól, hogy pontosnak tűnik, még nem lesz igaz
A vakuemlékeket vizsgálva pszichológusok arra az eredményre jutottak, hogy attól, hogy egy időpillanat így bevésődik, még ugyanúgy ki van téve az emlékezet torzító hatásainak. Ami valójában megmarad a tények helyett, az az érzelem, amely ezekhez kapcsolódik. Már néhány hónap elteltével is máshogy idézték fel a vakuemlékeket a kutatások résztvevői ahhoz képest, mint ahogy azt frissen lejegyezték, de a legtöbbjük meg volt győződve arról, hogy pontosan emlékezik. Lehet, hogy maga az emlék pontatlan marad a gyermeküknél, de a hozzá kapcsolódó érzések megőrződnek.

1. ajándékötlet
Adjanak gyermeküknek ajándékba valós vakuemlékeket. Egy rövid, telefonnal rögzített videó, hangfelvétel vagy jegyzet formájában örökítsék meg számukra az óvoda-vagy iskolabezárással kapcsolatos körülményeket. Kérjék ezt rokonságuktól, baráti körüktől is.

Mit tartalmazzon egy ilyen emlék arról, hogy bezárt az iskola? 

Előszó: kérjék meg az emlékek megismerőjét, hogy mielőtt lejátssza vagy megnyitja, az emléket jegyezze fel, hogy ő mire emlékszik, a lehető legpontosabban. Ugyanis az emlékek hajlamosak összemosódni: onnantól, hogy a saját emlékeink összeszövődnek a mások által elmesélttel, már a felidézéskor nehéz elkülöníteni utólag egyiket a másiktól.

Személyes információk: belefoglalhat általános tényeket és érdekességeket a gyermeke jelenéből, például amikor az iskolabezárás kezdődött, akkor épp melyik osztályba járt, hányas ruhát hordott, kik voltak a barátai, milyen szokásai voltak, mi foglalkoztatta, hol és kivel éltek, milyen háziállataik és hobbijaik voltak, mi akart lenni, ha nagy lesz?

Helyszín: hol voltak, amikor megtudták az eseményt?

Forrás: kitől tudták meg, hogy mi fog történni?

A folyamatban lévő cselekvés: mit szakított félbe, mit csináltak éppen, amikor megtudták?

Társaság: kivel voltak éppen?

A hatása: saját magukra és a környezetükre. Foglalják bele hogyan hatott ez Önökre, a családtagokra, a háziállatokra. A közvetlen következmények leírása során említsék meg, hogy jelenleg még tart a kijárási korlátozás, így a valós következmények legjobb esetben is csak bejósolhatók. Meséljék el hogyan tanultak, milyen vicces momentumokat éltek át.

Mivel néhány hét már lezajlott az iskolabezárásból, megörökíthet emlékeket is erről az időszakról.

2. ajándékötlet

Készítsenek az emlékekből közösen időkapszulát. A célszemély a gyermek saját maga legyen, és tartalmazzon olyan tárgyakat, amelyeket most gyakran használ: ceruzáit, hajcsatját, youtube lejátszási lista, fotó róla, Önökről. Tegyen bele játékot is, de ne a jelenlegi kedvencet. Inkább olyat, amivel már kijátszotta magát. Helyezzenek bele most aktuális újságot, reklámújságot, érdekes emlék lesz ma mi mennyibe került, és mi volt a közérdeklődés tárgya. Elhelyezhet benne pénzérmét, a gyermeke által gyűjtött apróságot. A legjobb, ha ezeket, és a gyerekrajzokat is fóliába helyezi, védeni a nedvességtől. Lehet benne kedvenc recept, vers, életbölcsesség. Egy kis személyes üzenet, vagy az előző ötletben leírt emlékgyűjtemény is az időkapszula része lehet. Ételt, italt, vagy romlandó árut nem érdemes elhelyezni benne, de ezen kívül a
felsorolásnak csak a képzelet – és a helyszűke szabhat határt. Amikor digitális emlékeket helyez, el benne gondoljon a hordozó használhatóságára: ha évtizedekkel később nyitják ki a dobozt, meg lehet még valamilyen eszközzel nyitni az adott lemezt, kazettát, pendrive-ot? Amikor úgy gondolja, hogy minden benne van a dobozban, lezárás előtt helyezzen el benne egy leltárt is: így jobban emlékszik majd arra, mit helyezett el benne, és annak is hasznos, aki majd kinyitja. Ha szeretne pontos időt kijelölni annak, hogy gyermeke mikor nyissa ki az időkapszulát, azt jól láthatóan helyezze el a doboz külsőjén. A tároláson merengve készüljön a legrosszabbra: csomagolja a tárgyakat egyesével fóliába, és a karton helyett válasszon inkább aromazáró fémdobozt. Megteheti, hogy az időkapszulát elássa a természetben, de megfelelő lehet a garázsban, vagy egy ritkán használt nehezen elérhető polc hátuljánál tárolni. Saját magán kívül tudjon még róla pár ember, ha túlélné, valamelyiküket ne vesszen a feledés homályába. Egy rövid emlékeztetőt elhelyezhet a ritkán használt, de fontos családi dokumentumok közé: a születési- házassági- és halotti anyakönyvi kivonatokhoz.

Köszönöm szíves visszajelzését!

Kovács Katinka iskolapszichológus, @Katinkanéni Facebookon.